Immunförsvar

Immunförsvar

Ett starkt immunförsvar är vårt skydd mot förkylning och andra infektioner. Du kan bygga upp ditt immunförsvar på lång sikt med bra kost, regelbunden sömn och motion. Utöver det finns det massor med saker du kan lägga till för att stärka immunförsvaret här och nu. Vi har samlat våra bästa tips på hur du kan stärka immunförsvaret här på temasidan och i länkarna.

Kroppens immunsystem är egentligen inte något speciellt system man kan peka på och studera, utan snarare är det flera funktioner som på olika sätt skyddar oss mot bakterier, virus och andra främmande ämnen. Inom medicinen används ofta en övergripande indelning i Yttre och Inre immunsystem. Med det menas att det yttre immunförsvaret finns i kroppens barriär mot omgivningen, alltså i huden och slemhinnor. En frisk hud är alltså viktig för ett gott immunförsvar. Med det inre immunsystemet avses alla de funktioner i kroppen som bekämpar de angripare som ändå tagit sig in. Hit räknas bland annat vita blodkroppar, makrofager, B-celler, T-celler mm.

Det inre immunförsvaret kan i sin tur delas in i det medfödda och det förvärvade immunförsvaret. En intressant beskrivning finns i Nobelförsamlingens populärvetenskapliga presentation vid 2011 års pris i medicin, tilldelat Bruce Beutler, Jules Hoffmann och Ralph Steinman. Det medfödda immunsystemet är kroppens förmåga att framkalla inflammation som tar död på främmande mikroorganismer. Det är ett snabbt och bredverkande skydd mot bakterier, virus, svamp och parasiter. Det förvärvade immunsystemet är ett långsammare men mer specifikt skydd, tack vare att försvarscellerna lär sig att känna igen skadliga angripare och kan därför angripa dessa mycket effektivt. När det förvärvade immunsystemet en gång har träffat på exempelvis ett visst virus finns sedan minnet kvar av det. Genom vaccinering försöker man skapa detta minne utan att man ska behöva gå igenom en riktig infektion.

Kom också ihåg att mycket av ditt immunförsvar sitter i ditt beteende. Följ Folkhälsomyndighetens uppmaningar om att begränsa umgängeskretsen, hålla avstånd, tvätta händer och att stanna hemma om du inte är 100% frisk.

Immunförsvaret i magen

Du har säkert hört uttrycket att immunförsvaret sitter i magen. Det ligger en hel del sanning i det, och det kommer dagligen rapporter om hur mag- och tarmsystemets tarmflora skyddar oss mot olika infektioner och sjukdomar. Du har alltså en hel del att vinna på att se till att din tarmflora mår bra. Det gör du genom att äta bra och varierad kost och att regelbundet ta extra tillskott av Probiotika.

Immunförsvaret på huden

Vi räknar huden som den första försvarslinjen i kroppens immunförsvar. En hel och frisk hud stoppar effektivt de flesta skadliga virus och bakterier vi utsätts för. Det är både hudens uppbyggnad och det mikrobiom som lever på huden som sköter jobbet att mota bort skadliga inkräktare. Genom att hålla huden mjuk och smidig undviker vi att det uppstår sprickor och sår. Mild rengöring och probiotiska hudvårdsprodukter som gynnar en naturligt frisk bakterieflora på huden är alltså inte bara för skönhets skull, det stärker även immunförsvaret!

Givetvis är en god hygien ett av de mest grundläggande sätten att minska smittspridning. Tänk på att använda en mild tvål som inte torkar ut händerna, för då tappar de ju sitt egna immunförsvar.

Immunförsvaret i kosten och tillskotten

Tänk på ditt immunförsvar när du lagar mat. Välj att äta en kost som ger en långsiktig uppbyggnad av ett riktigt starkt immunförsvar. Frukt och grönt i alla färger och former är alltid bra, men du behöver alla vitaminer, mineraler, antioxidanter och fytoämnen extra mycket när du är sjuk. Ät färskt, i smoothie, som juice eller i en varm soppa.

Vi rekommenderar vårt speciella Startpaket Immunförsvar som det enklaste och bästa sättet att skaffa dig ett gott skydd.

C-vitamin är en klassiker bland kosttillskotten som fungerar både förebyggande för att boosta immunförsvaret och i ett akut skede för att lindra förkylning. Det kan även vara bra att ta extra mycket B-vitaminer, eftersom de förbrukas när kroppen är under påfrestning och stress. D-vitamin är viktigt bland annat för ett välfungerande immunförsvar. Se till att du tar tillskott under höst-vinter-vår. Zink är bakteriehämmande och dessutom sårläkande, och det är bra stöd särskilt om du har ont i halsen.

Det finns många örter som skyddar mot både bakterier och virus, så krydda på allt du kan med till exempel oregano, peppar, vitlök, citron, ingefära, gurkmeja och curry på din mat. Nyttigt och gott! Givetvis finns det även skyddande örter i koncentrerad form som kosttillskott som är ännu mera effektiva i att stärka immunförsvaret.

Immunförsvaret i rummet

Ett sätt att utöka immunförsvaret utanför din egen kropp är att vädra och att använda aromaterapi. Genom att sprida eteriska oljor i luften kan vi minska på både mängden och aktiviteten på luftburna virus och bakterier. Bästa sättet att sprida eteriska oljor i luften är med hjälp av en liten fläkt, i en Aroma stream. Vi har skrivit några tips på hur du själv kan blanda eteriska oljor, men vi hjälper dig gärna genom att vi gör en terapeutisk aromaterapi blandning åt dig.

Till sist ett litet tips på en god immunförsvarsboost:

Krossa/ pressa 1 klyfta vitlök, 2 cm ingefära, 2 cm gurkmeja, 1/2 citron, 2 pepparkorn, lägg till 1 msk kokosfett och blanda i 1 msk nyponpulver och lite cayennepappar. (Ev ett mått Alpha Plus Mighty Flex) Häll på hett vatten.

Utvalda artiklar

Utvalda produkter

Sitemap