Köpvillkor och Personuppgifter GDPR

Välkommen till Turkos!

Här hos oss hittar du ett bra sortiment av ekologisk hudvård och kosttillskott för inre och yttre hudvård och välmående, omsorgsfullt utvalt till dig och till hela din familj.

Detta är våra Köpvillkor och vår information om hur vi hanterar Personuppgifter. Genom att beställa/ köpa varor eller tjänster hos oss i webshop och i butik och på andra sätt anses du ha tagit del av och godkänt dessa villkor.

Om Turkos

Websida och webshop på adressen turkos.se ägs och drivs av Turkos AB, som i sin tur ägs och drivs av makarna Gabriela Lexmyr Lindström och Mats Lindström. Vi finns fysiskt i Östersund där vi har Turkos Klinik & Butik, det är där vi är när du ringer till oss och det är därifrån dina paket kommer. Och det är som sagt där vi har vår butik med det omsorgsfullt utvalda sortimentet och vår klinik där vi ger välgörande behandlingar och konsultationer för ansikte, kropp och själ. Hälsa gärna på oss om du har vägarna förbi!

Information

Turkos står för Kunskap och Omtanke. Om du har frågor eller känner dig osäker på om en vara är lämplig till just dig så ska du veta att du alltid är välkommen att kontakta oss före köp för att få professionell rådgivning. Du kan hitta en hel del information om hälsa, hudvård och välmående i Kunskapsbanken, och naturligtvis även för varje produkt i webshopen. Du är varmt välkommen att vara med och bidra genom att skriva en kommentar för att berätta för oss och för andra om din erfarenhet.

Vi vill tips om våra Nyhetsbrev som vi skickar ut ungefär 5-8 gånger per år. Där berättar vi om kampanjer och om aktuella ämnen som vi tror kan vara intressanta.

Följ oss också gärna på Facebook och Instagram för att få aktuell information, tips och förhoppningsvis en trevlig underhållning!

Du hittar kontaktinfo längst ned på alla sidor. Enklaste sättet att kontakta oss är telefon 063-12 23 13 och mejl info@turkos.se.

Kundklubb, Bonussystem

Vi har en kundklubb där alla våra kunder och klienter är välkomna. Där ger vi extra förmåner, bland annat i form av snabb information om nyheter och kampanjer, och det är där du tar del av vårt bonussystem. Allt som behövs är att du registrerar dig i kassan i butiken eller i webshopen, och så är du igång och samlar poäng på dina köp.

Ni samlar poäng på era köp så att ni kan få en bonus. Vi rekommenderar att ni samlar hela familjens inköp på samma person/ kundnummer. Ni måste vara registrerade för att tjäna in poäng. Detta gör att vi får lättare att hålla koll på vilken hudvård och vilka kosttillskott ni använder, så att vi kan ge er ännu bättre rådgivning.

Alla köp ger poäng. Det gäller både när ni handlat i butiken och genom vår webshop. Ni får 1 poäng för varje 25 kr ni handlar för. Ni kan använda era poäng som betalning för behandlingar eller varor när ni vill. Säg till vid köp, eller mejla oss så hanterar vi det. Intjänade poäng är giltiga 24 månader.

Vi ger en extra bonus då ni kommit upp i 400 poäng. Ni kan då välja att använda era intjänade poäng till att köpa en av oss anvisad behandling (Ansiktsbehandling 45 min, värde 800 kr). Då dubblerar vi era poäng så att ni får hela behandlingen kostnadsfritt för era intjänade poäng.

Behandling av personuppgifter, GDPR

Vi hanterar alla dina personuppgifter med största respekt och omtanke, och givetvis helt enligt branschens normer och gällande lagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation).

Vi samlar in, lagrar och använder bara de personuppgifter vi behöver för egen del för att ge dig den service du beställt. Det är endast vi på Turkos AB och efter behov vissa av våra tjänsteleverantörer som har tillgång till personuppgifter och annan information.

Vi lämnar inte ut eller säljer information till andra företag eller aktörer.

Du kan när du vill få besked om vilken information vi har om dig och du har rätt att och möjlighet till att få hela eller delar av dina personuppgifter raderade, förutom fakturauppgifter som lagras 7 år enligt Bokföringslagen.

När du registrerar dig för att få våra nyhetsbrev, om du beställer behandling eller konsultation hos oss, och då du handlar hos oss, delger du samtidigt viss personlig information till oss. Genom att du delger oss dina personuppgifter på detta sätt ger du oss ditt samtycke och godkännande att lagra informationen och att använda den så som avsett.

Dina personuppgifter är din personliga egendom, och vi har den bara till låns för att vi ska kunna ge dig en bra service med kunskap och omtanke, och för att uppfylla de krav som åligger oss som terapeuter och enligt Bokföringslagen m.m.

Personuppgifter

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du prenumererar på vårt nyhetsbrev innehåller information om ditt namn eller alias samt din mejladress. Denna information lagras digitalt hos oss genom tjänsten Mail Chimp, så länge du kvarstår som prenumerant. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till denna information.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du bokar en tjänst hos oss (Behandling, Rådgivning, Konsultation) innehåller information om namn, adress och beställda tjänster lagras digitalt i tjänsten Bokadirekt.se. Det är endast behörig personal hos Turkos AB samt efter behov supportpersonal hos systemleverantören Bokadirekt i Stockholm AB som har tillgång till denna information.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du handlar hos oss innehåller information om ditt namn, din adress och om de varor du beställt. Denna information lagras i vårt kassasystem PC-Kassa och i ekonomisystemet Visma Administration. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till denna information, samt efter behov supportpersonal hos systemleverantörerna Nutid AB och Visma SPCS samt vår IT-leverantör Zedcom AB.

Personuppgifter som behövs enligt Bokföringslagen m.m. lagras digitalt och fysiskt i vår bokföring och redovisning i 7 år. Det är endast behörig personal hos Turkos AB, vår redovisningsbyrå Redovisningshuset AB samt vår revisorsbyrå Grant Thornton Östersund som har tillgång till denna information.

Den information du lämnar på vår websida och webshop lagras digitalt hos oss genom tjänsterna WordPress och WooCommerce. Det är endast behörig personal hos Turkos AB samt vår webkonsult på GrandNorth AB som har tillgång till denna information.

Då du väljer att betala genom betaltjänsten Payson lämnar vi över personuppgifter om namn, adress och köphistorik till Payson.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du får behandling och konsultation, samt till viss del vid rådgivning och fråga/svar, innehåller information om ditt namn, din adress och om de varor du köpt. Vi upprättar även en Journal med information om dig i terapeutiskt syfte som du visar och berättar för oss och vid eventuella analyser av provsvar och liknande. Information som sänds från oss till externa leverantörer som t.ex. laboratorier och liknande är helt anonym. Personuppgifter och övrig information lagras digitalt och/ eller fysiskt hos oss. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till information innehållande namn, adress och köphistorik. Den terapeutiskt relaterade informationen om dig (Journalen) hanteras endast av din terapeut, och den lagras endast i den omfattning den behövs för pågående och planerad behandling eller konsultation eller rådgivning varefter den gallras ut och raderas.

Vi använder digitala tjänster hos Facebook och Google för att förbättra vår service till dig och till alla våra kunder och besökare. Viss information om användarbeteende (cookies) lämnas över till Google och Facebook vid besök på vår websida och på våra sidor på Facebook och Instagram. Detta görs av majoriteten av alla sidor och tjänster på nätet, men vi försöker att vara restriktiva i hur det sker på de kanaler vi kontrollerar av respekt för din personliga integritet. Den information vi lämnar över till Facebook och Google är anonym och därför inte att betrakta som personuppgift, men den sammantagna mängden data som de stora informationsföretagen samlar in är ändå betydande för integriteten på nätet.

Köpvillkor

Vi följer givetvis gällande lagar och branschens rekommendationer gällande köpvillkor. Vid köp i butiken gäller Konsumentköplagen och vid köp i webshopen gäller Distandhandelslagen. Vi tillämpar 14 dagars Ångerrätt/ Öppet Köp oavsett om du handlar i butiken eller i webshopen.

Beställda/ köpta varor kvarstår i vår ägo tills fullständig betalning gjorts.

Leverans, Webshop beställningar

Du kan i normala fall räkna med att du får din leverans inom en vecka efter beställning. Oftast går det snabbare än så, men ibland behöver både vi och Postnord någon dag extra för att hinna med. Tänk på att det vid högtider och klämdagar samt under semesterperioder kan ta lite extra lång tid att leverera. Försök att beställa i god tid, och om det ändå blir bråttom så meddela oss!

Vi prioriterar kvalitet och omtanke före fort men fel, och om något är oklart med din beställning så försöker vi reda ut det innan vi levererar. Vi har lagt stor omsorg på att välja ut ett bra sortiment, och då vill vi ju så klart att det ska bli rätt för varje kund, varje gång.

Vår ambition är naturligtvis att alltid kunna leverera de varor vi har i vårt sortiment. Om beställda varor av någon anledning inte finns tillgängliga i vårt lager så kontaktar vi dig och stämmer av hur du vill göra. Sedan väljer vi hur vi ska hantera situationen för allas bästa. Vi kan då antingen häva hela eller delar av köpet och göra återbetalning, eller så kan vi skicka annan vara som ersättning, eller så kan vi avvakta för att göra senare leverans vilket är det vanligaste.

Frakt

Vi tycker att det är mest rättvist att redovisa frakt och expeditionskostnader separat, och dessutom vet vi att vår miljö gynnas av samlade frakter. Det är anledningen till att vi tar ut en separat fast kostnad för frakt och expedition på mindre leveranser, medan vi premierar större beställningar genom att vi bjuder på gratis frakt.

För närvarande gäller gratis frakt inom Sverige för ordervärde över 400 kr, och annars tillkommer fraktkostnad 40 kr.

Priser, Mervärdesskatt

Alla priser anges i Svenska kronor (SEK). Mervärdesskatt (moms 25 % eller 12 %) ingår i alla priser.

Betalning med Payson

Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss. Med Payson kan du betala med VISA, MasterCard, mot faktura samt genom internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea).

Läs mer om Payson här: www.payson.se

Ångerrätt, Reklamation, ej mottagna leveranser

Det går tyvärr inte att helt undvika att det kan gå fel. Då löser vi det givetvis så snabbt och smidigt som möjligt. Det är i nöden som vännerna prövas, sägs det ju, och vi vill verkligen att du ska känna att vi är en pålitlig vän.

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter leverans. Då är det viktigt att du kontaktar oss direkt så vi kan komma överens om hur vi ska göra.

Om du vill göra en reklamation för att den vara du har fått av någon anledning är skadad eller har andra fel ska du snarast möjligt kontakta oss, utan att fortsätta att använda varan. Vi löser det givetvis så smidigt vi kan. Ofta behöver vi få tillbaka varan så vi kan skicka tillbaka den till distributör/ tillverkare som vill få så mycket information som möjligt för att ta in i sitt kvalitetssäkringsarbete.

Om du vill ångra köp och returnera det du köpt så ska du först kontakta oss. Sedan skickar du helt enkelt tillbaka det, givetvis oanvänt, i obrutna och oskadade förpackningar. Returfrakten står du som kund för, och tänk då på att packa den ordentligt så att den når oss i samma oskadade skick. Så snart vi fått varan i retur och kunnat kontrollera den gör vi en återbetalning av dina pengar.

Vid returnerade och ej mottagna/ uthämtade paket debiterar vi tillkommande fraktkostnader. Kontrollera att du angett korrekt adress för leverans och avisering. Det underlättar möjligheten att du får ditt paket snabbt och enkelt!

Vi på Turkos vill alltid göra vad vi kan för att du som kund hos oss ska känna dej fullständigt nöjd. Rekommendera oss gärna för dina vänner och bekanta!

Trevlig shopping!

 

Fri frakt vid beställning över 400 kr