Köpvillkor och Personuppgifter GDPR

Välkommen till Turkos!

Här hos oss hittar du användbar kunskap och ett bra sortiment av ekologisk hudvård och kosttillskott för inre och yttre hudvård och välmående, omsorgsfullt utvalt till dig och till hela din familj.

Detta är våra Köpvillkor, vår information om Kundklubben, och vår information om hur vi hanterar Personuppgifter. Genom att beställa/ köpa varor eller tjänster hos oss i webshop och i butik och på andra sätt anses du ha tagit del av och godkänt dessa villkor.

Om Turkos

Websida och webshop på adressen turkos.se ägs och drivs av Turkos AB, som i sin tur ägs och drivs av makarna Gabriela Lexmyr Lindström och Mats Lexmyr Lindström. Vi finns fysiskt i Östersund där vi har Turkos Klinik, det är där vi är när du ringer till oss och det är därifrån dina paket kommer. Och det är där vi har vår butik med det omsorgsfullt utvalda sortimentet med kosttillskott, hudvård, makeup och vardagshygien och vår klinik där vi ger välgörande behandlingar och rådgivningar för ansikte, kropp och själ. Hälsa gärna på oss om du har vägarna förbi!

Turkos står för Kunskap och Omtanke. Om du har frågor eller känner dig osäker på om en vara är lämplig till just dig så ska du veta att du alltid är välkommen att kontakta oss före köp för att få professionell rådgivning. Du kan hitta en hel del information om hälsa, hudvård och välmående i Kunskapsbanken, och naturligtvis även för varje produkt i webshopen. Genom våra kurser kan du själv utveckla din kunskap om din hälsa och hud. Du är varmt välkommen att vara med och bidra genom att skriva en kommentar för att berätta för oss och för andra om din erfarenhet.

Du hittar kontaktinfo längst ned på alla sidor. Enklaste sättet att kontakta oss är telefon 063-12 23 13 och mejl info@turkos.se.

Kundklubb

Vi har en kundklubb där alla våra kunder och klienter är välkomna för att få extra förmåner. Här ger vi snabb information om nyheter och kampanjer, och det är här du är med i vårt kunrdergister som ger dig extra bra personlig rådgivning och hjälp. Registreringen av dina varuköp gör att vi håller koll på vilken hudvård och vilka kosttillskott ni använder, så att vi kan ge dig er en personligt anpassad rådgivning och service. Som trogen kund får du förtur till våra behandlingar. Stamkunder med aktiv handlingsplan har möjlighet att vara med i en sluten grupp på Facebook för ömsesidigt förtroendefullt utbyte av information om hud, hälsa och välmående.

Våra Nyhetsbrev skickas ut som e-post ungefär 5-8 gånger per år. Där berättar vi om kampanjer och om aktuella ämnen som vi tror kan vara intressanta för dig. Vi har också ett automatiskt system som skickar specifik information till dig baserat på de varor du köpt. Du kan själv gå in på ditt konto på turkos.se (uppe i högra hörnet) och anpassa din profil för att kontrollera och styra denna information från oss.

Följ oss också gärna på Facebook och Instagram för att få aktuell information, tips och förhoppningsvis en trevlig underhållning!

Behandling av personuppgifter, GDPR

Vi hanterar alla dina personuppgifter med största respekt och omtanke, och givetvis helt enligt branschens normer och gällande lagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation).

Vi samlar in, lagrar och använder bara de personuppgifter vi behöver för egen del för att ge dig den service du beställt. Det är endast vi på Turkos AB och efter behov vissa av våra tjänsteleverantörer som har tillgång till personuppgifter och annan information.

Vi lämnar inte ut eller säljer information till andra företag eller aktörer.

Du kan när du vill få besked om vilken information vi har om dig och du har rätt att och möjlighet till att få hela eller delar av dina personuppgifter raderade, förutom fakturauppgifter som lagras 7 år enligt Bokföringslagen.

När du registrerar dig för att få våra nyhetsbrev, om du beställer behandling eller rådgivning hos oss, och då du handlar hos oss, delger du samtidigt viss personlig information till oss. Genom att du delger oss dina personuppgifter på detta sätt ger du oss ditt samtycke och godkännande att lagra informationen och att använda den så som avsett.

Dina personuppgifter är din personliga egendom, och vi har den bara till låns för att vi ska kunna ge dig en bra service med kunskap och omtanke, och för att uppfylla de krav som åligger oss som terapeuter och enligt Bokföringslagen m.m.

Personuppgifter

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du prenumererar på vårt nyhetsbrev innehåller information om din mejladress, samt eventuellt ditt namn eller alias samt ditt postnummer. Denna information lagras digitalt hos oss så länge du kvarstår som prenumerant. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till denna information.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du bokar en tjänst hos oss innehåller information om namn, adress och beställda tjänster lagras digitalt i tjänsten Bokadirekt.se. Det är endast behörig personal hos Turkos AB samt efter behov supportpersonal hos systemleverantören Bokadirekt i Stockholm AB som har tillgång till denna information.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du handlar hos oss innehåller information om ditt namn, din adress och om de varor du beställt. Denna information lagras i vårt kassasystem PC-Kassa och i ekonomisystemet Visma Administration. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till denna information, samt efter behov supportpersonal hos systemleverantörerna Nutid AB och Visma SPCS samt vår IT-leverantör Zedcom AB.

Personuppgifter som behövs enligt Bokföringslagen m.m. lagras digitalt och fysiskt i vår bokföring och redovisning i 7 år. Det är endast behörig personal hos Turkos AB och vår redovisningsbyrå Redovisningshuset AB som har tillgång till denna information.

Den information du lämnar på vår websida och webshop lagras digitalt genom tjänsterna WordPress, WooCommerce, LearnDash, FluentCRM och Matomo. Det är endast behörig personal hos Turkos AB, vår webbkonsult Nordiska Stil samt webbhotell Oderland som har tillgång till denna information.

Då du väljer att betala genom betaltjänsten Payson lämnar vi över personuppgifter om namn, adress och köphistorik till Payson/ Svea Bank AB. Vid fraktbeställning lämnas adress- och kontaktuppgifter till fraktbolagen Postnord och DHL.

De personuppgifter vi samlar in och lagrar när du får behandling och rådgivning, samt till viss del vid produktrådgivning och fråga/svar, innehåller information om ditt namn, din adress och om de varor du köpt. Vi upprättar även en Journal med information om dig i terapeutiskt syfte som du visar och berättar för oss och vid eventuella analyser av provsvar och liknande. Information som sänds från oss till externa leverantörer som t.ex. laboratorier och liknande är helt anonym. Personuppgifter och övrig information lagras digitalt och/ eller fysiskt hos oss. Det är endast behörig personal hos Turkos AB som har tillgång till information innehållande namn, adress och köphistorik. Den terapeutiskt relaterade informationen om dig (Journalen) hanteras endast av din terapeut, och den lagras endast i den omfattning den behövs för pågående och planerad behandling eller rådgivning varefter den gallras ut och raderas.

Cookies

Den här webbsidan använder cookies för att vi vill ge våra besökare en bra service. Vi kommunicerar med våra kunder genom digitala kanaler på denna webbsida och i tjänster hos Facebook och Google. Vårt mål är att ge en bra upplevelse och relevant information i alla våra kanaler. I det syftet delar vi relevant trafikdata med de företagen, som är baserade i USA. Den information som delas används inte i andra syften, den är helt anonym, och den delges inte till någon annan. De cookies som inte är nödvändiga för sidans funktion kan väljas bort om så önskas, men vi rekommenderar att alla cookies är aktiverade för att våra tjänster och funktioner ska fungera och ge dig vår bästa trygghet och service. Du kan när som helst ändra dina inställningar.

En Cookie är en anonym sifferkod som lagras under en begränsad tid i en webbläsare/ dator för att markera att den besökt en viss webbplats, för att ge möjlighet till utökade tjänster.
De cookies som används för att komma ihåg cookie-inställningar och inlogg på sidan är nödvändiga för webbsidans grundläggande funktion och kan inte väljas bort. Övriga cookies är till för insamling av statistik som används för optimering av struktur och innehåll, förbättring upplevelsen på sidan och i anslutna externa kanaler, visning av inbäddad media (YouTube) visning av relevant information (annonser) i externa kanaler (Google och Facebook).

Här kan du se lista över vilka cookies som används på denna sida.

Villkor för behandling och avbokning

Avbokning fram till 48 timmar innan bokad tid. Om tiden inte passar dig vill vi att du avbokar i så god tid som möjligt så vi hinner erbjuda tiden till annan klient. Om du inte kommer till en bokad tid – och inte har meddelat oss om det senast 48 timmar innan besöket – så får du en faktura på 400 kronor.
Observera att vi inte kan ge dig en behandling om du bär smitta t.ex. förkylning, eller om du har en infektion av sjukdom, eller om du har någon form av utslag, eller om du är nyligen vaccinerad. Kontakta oss om du är osäker.

Köpvillkor

Vi följer givetvis gällande lagar och branschens rekommendationer gällande köpvillkor. Vid köp i butiken gäller Konsumentköplagen och vid köp i webshopen gäller Distandhandelslagen. Vi tillämpar 14 dagars Ångerrätt/ Öppet Köp oavsett om du handlar i butiken eller i webshopen. Beställda/ köpta varor kvarstår i vår ägo tills fullständig betalning gjorts.

Leverans, Webshop beställningar

Vid distanshandel kan du i normala fall räkna med att du får din leverans inom en vecka efter beställning. Oftast går det snabbare än så, men ibland behöver både vi och Postnord någon dag extra för att hinna med. Tänk på att det vid högtider och klämdagar samt under semesterperioder kan ta lite extra lång tid att leverera. Försök att beställa i god tid, och om det ändå blir bråttom så meddela oss!

Se aktuella öppettider och leveranstider på vår sida Kontakta oss.

Vi har en Paketbox vid butiken i Östersund för snabb, bekväm och säker lokal leverans. Paketboxen är tillgänglig dygnet runt, så du kan bekvämt beställa dina varor hos oss och sedan hämta ut dem när det passar dig.

Vi prioriterar kvalitet och omtanke före fort men fel, och om något är oklart med din beställning så försöker vi reda ut det innan vi levererar. Vi har lagt stor omsorg på att välja ut ett bra sortiment, och då vill vi ju så klart att det ska bli rätt för varje kund, varje gång.

Vår ambition är naturligtvis att alltid kunna leverera de varor vi har i vårt sortiment. Om beställda varor av någon anledning inte finns tillgängliga i vårt lager så kontaktar vi dig och stämmer av hur du vill göra. Sedan väljer vi hur vi ska hantera situationen för allas bästa. Vi kan då antingen häva hela eller delar av köpet och göra återbetalning, eller så kan vi skicka annan vara som ersättning, eller så kan vi avvakta för att göra senare leverans vilket är det vanligaste.

Frakt

Det ska vara enkelt och tryggt att handla de kosttillskott, hudvårdsprodukter och vardagshygienvaror man behöver. Därför är det skönt att veta att det inte tillkommer några avgifter förutom priset på varje vara.

Hos Turkos är det alltid gratis frakt. Det gäller från första kronan, vid alla leveranser inom Sverige.

Vi skickar alla våra leveranser med PostNord. Vi rekommenderar Postnords app eller appen Mina Paket från Unifaun för att hålla koll på de paket du har att vänta från oss.

Priser, Mervärdesskatt

Alla priser anges i Svenska kronor (SEK). Mervärdesskatt (moms 25 % eller 12 %) ingår i alla priser.

Betalning i webbshopen

Vi använder en betallösning från Payson/ Svea för att det ska vara enkelt och tryggt att handla i vår webbshop. Med Payson/ Svea Bank AB kan du betala med VISA, MasterCard, mot faktura, med Swish samt genom internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea). Läs mer här: www.payson.se

Ångerrätt, Reklamation, ej mottagna leveranser

Det går tyvärr inte att helt undvika att det kan gå fel. Då löser vi det givetvis så snabbt och smidigt som möjligt. Det är i nöden som vännerna prövas, sägs det ju, och vi vill verkligen att du ska känna att vi är en pålitlig vän.

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter leverans. Då är det viktigt att du kontaktar oss direkt så vi kan komma överens om hur vi ska göra.

Om du vill göra en reklamation för att den vara du har fått av någon anledning är skadad eller har andra fel ska du snarast möjligt kontakta oss, utan att fortsätta att använda varan. Vi löser det givetvis så smidigt vi kan. Ofta behöver vi få tillbaka varan så vi kan skicka tillbaka den till distributör/ tillverkare som vill få så mycket information som möjligt för att ta in i sitt kvalitetssäkringsarbete.

Om du vill ångra köp och returnera det du köpt så ska du först kontakta oss. Sedan skickar du helt enkelt tillbaka det, givetvis oanvänt, i obrutna och oskadade förpackningar. Returfrakten står du som kund för, och tänk då på att packa den ordentligt så att den når oss i samma oskadade skick. Så snart vi fått varan i retur och kunnat kontrollera den gör vi en återbetalning av dina pengar.

Vid returnerade och ej mottagna/ uthämtade paket debiterar vi för tillkommande fraktkostnader i efterhand. Kontrollera att du angett korrekt adress för leverans och avisering. Det underlättar möjligheten att du får ditt paket snabbt och enkelt!

Vi på Turkos vill alltid göra vad vi kan för att du som kund hos oss ska känna dej fullständigt nöjd. Rekommendera oss gärna för dina vänner och bekanta!

Trevlig shopping!

 

Sitemap