Våren och sommaren är en ljuvlig tid, när grönskan växer och frodas vilket är underbart. Men det kan också vara en jobbig tid för alla med pollenallergi.

Det går inte helt att undvika att utsättas för pollen eftersom det finns överallt i luften under vissa perioder. Pollen är frömjöl från växter, och det är meningen att det ska spridas i luften för att växterna ska förökas. Naturhistoriska Riksmuseet har en bra sida som heter Pollenrapporten där du kan lära dig mer om pollen och där kan du också se en aktuell pollenprognos för där du är.

Men det finns några saker du kan göra för att minska belastningen. Om du har kraftiga besvär med pollenallergi bör du se till att få hjälp av en läkare, läs mer om pollenallergi på 1177. Här ska vi försöka att informera om saker du kan göra själv för att minska besvären.

Hur vet man om man har pollenallergi?

Pollen förekommer under vissa tider på året, från tidig vår och till hösten. Om dina besvär bara förekommer under den perioden är det troligt att det beror på pollen. Typiska symptom på pollenallergi är:

  • Ögonen är irriterade och röda, rinnande och ibland med klåda
  • Näsan är täppt och samtidigt rinnande och den kan ha en kliande känsla
  • Nysningar, ofta flera i rad
  • Trötthet, brist på energi
  • Luftrören kan ibland bli påverkade och ge svårighet att andas ordentligt, ibland även rethosta

 

Vad kan man göra för att undvika pollen?

Det går inte att undvika pollen helt och hållet i ett vanligt liv eftersom det sprids så lätt i luften. Allra mest sprids det då det är torrt och lätt vind. Det man kan göra är att minska mängden pollen man utsätts för.

  • Använd ventilation för att få god luftväxling. Se till att luftfilter är i bra skick. Undvik öppna fönster de dagar då det är mest pollen. Passa på att vädra ordentligt de dagar då det är mindre pollen ute
  • Håll fritt från damm i hemmet och på arbetsplatsen
  • Skilj på kläder att ha utomhus och inomhus. Duscha och skölj håret när du kommit in. Pollen kan följa med på kläder, hår och pälsdjur mm
  • Passa på att vara utomhus då det är mindre pollen i luften. Fuktiga kyliga morgnar kan vara bättre än varma eftermiddagar
  • Använd munskydd, undvik att röra ögonen med händerna

 

Kosttillskott för att lindra allergi

Vi har satt samman ett bra startpaket för pollenallergi som vi rekommenderar som ett bra och enkelt sätt att komma igång.

Magen har en stor inverkan på de inflammationsprocesser i kroppen som är inblandade i allergiska reaktioner. Ofta är den finkänsliga tarmslemhinnan i mage/tarm skadad av dagens allt mer stressade livsstilsmönster. De proteiner från olika födoämnen vi äter kan då passera via sår i tarmslemhinnan till blodet istället för att tas upp i cellerna i tarmen som den normalt ska göra. Med andra ord, fokus på att läka tarmslemhinnan vid allergiska besvär. En god hjälp kan vara Ulmus Rubra för att läka slemhinnan samt Holistic Inflamino som är ett näringstillskott med antiinflammatorisk effekt vilket kan lindra besvär med astma och allergier. Flytande Omega-3 olja av bra kvalitet har värdefulla antiinflammatoriska egenskaper.

En Probiotika med bra sammansättning av bakteriestammar är en viktig del i behandling av allergi och intolerans. Lämplig sort kan vara NDS Panda 2 som är utvecklad för att dämpa allergiska tendenser.

Att ta tillskott av C-vitamin och enzymer som hjälper till att bryta ner proteiner brukar kunna hjälpa till att lindra allergiska reaktioner. Det är viktigt att enzymerna tas mellan måltiderna för att de ska ge den antiinflammatoriska effekten av att de bryter ner allergena proteiner i blodet. Holistic Pollenzym är ett tillskott som är särskilt anpassat för dig med inflammationer  i samband med pollenallergi eller annan allergi. Komplettera gärna även med MSM Svavel.

Fokus på kosten – Vad kan du göra själv för att minska kroppens belastning vid pollenallergi?

Vid svåra besvär behöver man ofta ta medicin för att dämpa symtomen. Men det finns mycket annat du kan göra för att minska symtomen och sänka belastningen för kroppen. Ät så ren mat som möjligt. Öka andelen grönt, välj kött från gräsbetande djur, ät bär och även frukt om du tål det. Vi uppmanar dig att ta bort allt socker, godis, läsk, saft, kakor, och undvik hel- och halvfabrikat. Även mjölkprotein från kossan samt gluten kan vara en god idé att utesluta då många upplever en klar förbättring med sin pollenallergi.

Vid pollenallergi kan ett födoämnesintoleranstest vara till mycket god hjälp då det hjälper kroppen att minska belastningen av störande faktorer. En ”tyst” inflammation som uppstår av födoämnesintolerans kan ge symtom som kan variera. Vanligast är olika typer av mag- tarmbesvär, ledvärk, huvudvärk, trötthet, viktökning, hudbesvär och psykiska störningar. Många av dessa besvär kan då vara orsakade av en låggradig pågående inflammatorisk process i kroppen. Om kroppen redan är belastad med inflammationen från en födoämnesintolerans, och det sedan läggs till en allergisk reaktion, blir immunförsvaret extra hårt belastat.

Korsreaktioner kan uppstå vid intag av vissa födoämnen. Det kan man förenklat förklara med att proteinerna i vissa ämnen är besläktade med varandra och immunförsvaret kan ha svårt att skilja dem åt. Det kan handla om stenfrukter (aprikos, plommon med flera), vissa kålsorter, morot, selleri, lök, paprika, potatis, tomat, mandlar, bönor, vissa nötter, linser, vete, råg, dinkel. Även äpple, päron, apelsin samt vissa kryddor kan ge reaktioner. Alltså – det kan vara bra att undvika eller till och med utesluta viss mat framförallt under pollensäsongen för att minska belastningen för kroppen.

Välkommen att boka en rådgivning med en av våra terapeuter om du känner dig osäker.

Kramar och Omtanke!