Ordet detox (från detoxify) betyder att man avgiftar kroppen. Det kan alltså gälla flera områden i livet, allt från relationer, mat och dryck, ev. tungmetallsbelastning, hudvård, hårvård, hur man tvättar sina kläder, målarfärg man använder, sömn, andning, motion och rörelse mm. Det innebär också att vi stödjer kroppens naturliga avgiftningsfunktion. En del tänker på detox som en kur som är något man gör kanske en gång eller två gånger per år. Här beskriver vi mer vad som skulle vara bra att göra som livsstil och sedan kanske du kan ha 2 ggr per år som du använder dig av örter och detoxpulver, juicar eller vattenfastar.

1. Andning. Att ha en god relation med sin andning och förstå hur den kan påverka vårt välmående på bara några minuter. Här kommer en lätt andningsövning som du kan göra hemma eller på jobbet. 1. Börja med att ta några djupa andetag. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Sitt så en liten stund.2. Fördjupa din andning och låt den ta mer plats i dina lungor, känn hur bröstkorgen vidgas ut långt nere, se om du kan andas så att det känns åt sidorna.
3. När andningen känns djupare och lugnare kan du börjar du räkna dina andetag. Till exempel kan du andas in på 4. Räkna 1,2,3,4 och IN och sedan 2,3,4 och UT.4. Fortsätt så länge du vill eller kan. 1 minut, 5 minuter, 10 minuter.5. Sedan släpper du taget om räkningen och låter andningen vara precis som den är.
2. Vatten. Rent vatten är avgörande för vår hälsa. Man brukar räkna på att ca 2 liter vatten är lämpligt till en kroppsvikt på 60 kg. Drick det gärna mellan måltider. Speciellt på vintern rekommenderar vi att du dricker det ljummet. Så blanda kokt vatten med kallt. Vätska behövs för att mage/tarm ska fungera optimalt, samma gäller njurar, lever, lymfa och hud.
3. Rörelse. Rörelse är så viktigt för att vi ska må bra. Även om du är sjuk och knappt orkar kliva upp ur sängen så rekommenderar vi mjuk, mjuk och skön rörelse. Stretching har man sett kan stärka vårt immunförsvar, vara smärtlindrande och påverka vårt nervbanesystem och lugnar stresspåslag. Vårt bästa förslag är att ta någon form av rörelse redan innan frukost och om det blir något mer under dagen så är det bara bonus!
4. Att svettas. Antingen genom att du rör på dig, vilket också stimulerar din lymfa och ditt mentala mående mår bra av det. Även bastu är bra. Att svettas verkar också avlastande på kroppensreningssystem. Vi älskar infraröd bastu och försöker basta flera, flera gånger i veckan. Det hjälper också med energin i kroppen och vintern känns härligare!
5. Kosten. Försök att äta en så näringsrik kost du kan. Mycket bladgröna växter, grönsaker och bär i alla färger även kryddor. Variera din kost så mycket du kan. Upptäck flera smaker och råvaror. Just variation är också bra om du vill undvika att utveckla intoleranser. Om du har intoleranser så måste de bort innan du kan läka tarm och ditt immunförsvar lugnas. (Vanligaste intoleranserna är mejeriprodukter, spannmål som vete, korn, råg och dinkel, ägg, citrusfrukt, choklad, vissa nötter, jäst, skaldjur och soja). Ät gärna periodiskt 16 timmars fasta och ett ”ätfönster” med 3 måltider per dag är en toppen bra! Om det inte blir som du tänkt dig, ta något  mycket mycket antioxidanter polyfenoler (båbär, svarta vinbär och nypon) så stärker du kroppen och du har chansen att få i dig något ännu bättre för din hälsa vid nästa tugga 🙂
6. Stöd mage och tarm! När vi stödjer denna funktion och hjälper kroppen binda och föra ut avfall så behöver vi fibrer. Dessa från Holistics gillar vi skarpt för de gör just det. Det är Ultradetox som fungerar som fibrer från pyssilumhusk som bulkbindare och sedan 35 örter som är kända för sina egenskaper för mage/tarm. Den effekten förstärks med UltraBalans med bland annat med fruktbägare från svart valnötsträd, malört, fumarsyra och nejlika mm. Dessa rekommenderar vi att du kör en kur med minst 2 ggr per år. Om tarmen är väldigt känslig och irriterad så använder vi gärna Inflamino. Med alla dessa så börjar man med låg dos. Viktigt är en bra probiotika och kanske kollagen. Även här ska man anpassa efter var man är just nu. Prefor plus kan vara perfekt att börja med och sedan kanske Leaky Gut. Mighty Detox med sin Spirulina, Chlorella  och Koriander är också gärna någort som man kör en kur av ibland, dels för energi med också bra för att föra ut avfal. En bra multivitamin är också bra- jämt 🙂

7. Tillskott anpassade för dig. Gör gärna en Hårmineralanalys som en del i detta så får du allra bästa effekt .Har du brister eller obalans så behövs de åtgärdas. Nutritions medicin/komplementär eller livstilsmedicin handlar inte om att hitta en tablett som ska ta bort alla symtom (och läka allt) det finns inte. Antiobiotikan kan ha den effekten på bakterier men när vi tittar på mer på livsstilsåkommor som trötthet, ont i magen och värk då behöver vi angripa problemen på alla områden.
8. Hudvård. Ja, är du på den här sidan så har du förmodligen bra koll på det :). Anpassas förstås efter dina behov. Hårvård och färgning välj gärna så snällt som möjligt. Titta gärna på bra eko tvättmedel och rengöringsmedel också. Välj så lite belastande som möjligt.

Sänder massor med kramar och solstrålar!