Våren och sommaren är här, grönskan växer och frodas vilket är underbart. Men det kan också vara en jobbig tid då pollenallergi kan vara en svår tid för många som får besvär i form av vattniga ögon med klåda, näsa som är täppt eller rinner och klias. Andra symtom är vattning snuva, nysningar och ofta stor trötthet, även luftrören kan vara påverkade.

Fokus på kosten – Vad kan du göra själv för att minska kroppens belastning vid pollenallergi?

Vid svåra besvär behöver man ofta ta medicin för att dämpa symtomen, men det finns mycket annat du kan göra för att minska symtomen och sänka belastningen för kroppen. Ät så ren mat som möjligt, bort med hel- och halvfabrikat, öka andelen grönt, välj kött från gräsbetande djur, ät bär och även frukt om du tål det, bort med socker, godis, läsk, saft, kakor. Välj bra fettkällor som avokado, olivolja, kokosolja och gärna tillskott av omega 3 om du vet med dig att du äter för lite fet fisk. Vi tycker att Artic Med är det bästa. http://turkos.se/produkt/arctic-med-omega-3-premium/ Även mjölkprotein från kossan samt gluten kan vara en god idé att utesluta då många upplever en klar förbättring med sin pollenallergi.

Här kan även ett födoämnesintoleranstest vara till god hjälp. http://turkos.se/2018/02/06/fodoamnesintolerans-del-1/ En ”tyst” inflammation som uppstår av födoämnesintolerans kan ge symtom som kan variera, men vanligast är olika typer av mag- tarmbesvär, ledvärk, huvudvärk, trötthet, viktökning, hudbesvär och psykiska störningar. Många av dessa besvär kan då vara orsakade av en låggradig pågående inflammatorisk process i kroppen. Om kroppen redan är belastad med inflammationen från en födoämnesintolerans, och det sedan läggs till en allergisk reaktion, blir immunförsvaret extra hårt belastat.

Korsreaktioner kan uppstå vid intag av vissa födoämnen då man förenklat kan säga att proteinerna i vissa ämnen är besläktade med varandra och immunförsvaret kan ha svårt att skilja dem åt. Det kan handla om stenfrukter (aprikos, plommon med flera), vissa kålsorter, morot, selleri, lök, paprika, potatis, tomat, mandlar, bönor, vissa nötter, linser, vete, råg, dinkel. Även äpple, päron, apelsin samt vissa kryddor kan ge reaktioner. Alltså – det kan vara bra att undvika eller till och med utesluta viss mat framförallt under pollensäsongen för att minska belastningen för kroppen.

Tillskott med fokus på mage-tarm hälsa

Tillskott av probiotika med bra sammansättning av bakteriestammar som kan hjälpa till med att bygga upp en hälsosam bakterieflora i mage-tarm. Lämpliga sorter kan vara NDS Panda 2 http://turkos.se/produkt/18013/ (eller NDS Classic) http://turkos.se/produkt/nds-probiotic-classic/ Välj en probiotika med bra stammar och ta eventuellt hjälp av en terapeut för att hitta den sort som passar dina behov bäst.

Ofta är mage/tarm påverkad vilket kan innebära att vår finkänsliga tarmslemhinna skadas av dagens allt mer stressade livsstilsmönster, och proteiner från olika födoämnen vi äter kan passera via sår i tarmslemhinnan till blodet istället för att tas upp i cellerna i tarmen (som bör ske normalt). Med andra ord, fokus på att läka tarmslemhinnan, en god hjälp kan vara Ulmus Rubra http://turkos.se/produkt/nds-rod-alm-ulmus-rubra-100g/

Att ta tillskott av C-vitamin http://turkos.se/produkt/innate-vitamin-c-400/ samt enzymer mellan måltider som hjälper till att bryta ner proteiner brukar kunna hjälpa till, ”Pollenzym” är särskilt anpassat för dig med pollenallergi (eller annan allergi) och inflammationer (får ej tas vid intag av blodförtunnande läkemedel). http://turkos.se/produkt/holistic-pollenzym-60-kapslar/ Viktigt att den tas mellan måltiderna, komplettera gärna även med MSM Svavel. http://turkos.se/produkt/holistic-msm-pulver-200-gram/ Använd också gärna en näskanna för att skölja näsan med.

Boka gärna en rådgivning och ta hjälp av en terapeut om du känner dig osäker.

Kramar och Omtanke!