Akne och inre hudvård. Nu kommer vi att gå igenom den viktiga inre hudvården vid akne. Här finns det massor att göra för att din hud ska må bättre! Vid akne / acne ligger oftast en orsak i hur mage och tarm mår. Den inre hudvården handlar om att ge be bästa förutsättning för att din hud ska må bra och att det har som bieffekt att bra hela du ska mår bra är väl bara underbart!

Vi har satt samman ett startpaket som passar dig som vill behandla akne med inre och yttre hudvård. Startpaket Akne hittar du här:

Inre hudvård som lindrar akne och bidrar till en friskare hud.

Mage tarm
Huden och tarmen slemhinna är nära sammankopplande. Kan vara svårt att få till en hud i balans om mage/tarm inte är i balans. Det är därför vi alltid frågar hur din avföring ser ut eftersom den ger oss viktiga ledtrådar. Om mage tarm är i obalans kan vi rekommendera allt ifrån kostförändringar, till probiotika och magbehandling (mjuk massage). Ofta rekommenderar vi probiotikan Barrier eller W8 som hjälper till att balansera blodsocker.

Kost
Välj en kost rik på näring, gärna med fokus på grönt, bär, frukt och bra fetter. En grön Medelhavs, Paleo, Pegan eller vegan. Gemensam nämnare är att kosten är att de ska vara mycket grönt. Det finns inte en kost som passar alla, men gemensamt kan man ändå säga att näring är bra och att vi behöver få i oss mycket grönt! Gör gärna gröna smoothisar och gröna juicer. Ha en kost som hjälper till med att hålla ditt blodsocker stabilt är bra eftersom det stödjer hormonbalansen och det är viktigt vid akne.

A low-glycemic-load diet improves symptoms in acne vulgaris patients: a randomized controlled trial.

Drycker
Det första vi brukar rekommendera att man tar bort helt är produkter från kossan ja allt utom smör som brukar kunna gå bra. Att kossans mjölk kan vara en trigger har konstateras av forskare. De såg koppling på att våra talgkörtlar blir större förutom att mjölken kan driva inflammation i hela kroppen. Finns flera studier på just detta. Komjölkens insulin like growthsfactors (IGF-1 och 2) och dess insulinpåverkan det har på oss  som man tror ligger bakom sambandet. Så det är bland det första vi rekommenderar att man byter ut. Välj istället mandel-, havre-, ris- eller kokosmjölk eller vatten. Bäst är det om du kan göra dessa själv. Men det går att köpa också. Då alkohol påverkar insulin och blodsocker så är det något vi inte rekommenderar. En hud med akne skulle nästan kunna beskrivas som huddiabetes.  Söta juicer fruktjuice, apelsinjuice köp på affären blir inget bra. Däremot gröna juicer med massor med mineraler!

High school dietary dairy intake and teenage acne

Socker och sötning
Vitt socker är hårt raffinerat och bör undvikas och det gäller även snabba kolhydrater. Välj i stället att söta med dadlar eller bär. Fortfarande gott och godis men med näring.

Näring och antioxidanter
Att få i sig en kost rikt på fytonutrienter och antioxidanter är viktigt för din hud. Kan hjälpa din huds sebum att inte oxidera (svarta pormanskar). En kost rik på örter, kryddor, grönt, bär.

Mjöler och gluten
Vete, korn och råg kan du gärna minska eller testa att sluta helt med. De glutenfria mjölmixerna på mataffären kan du skippa, de är ofta så processade och fattiga på näring och får blodsockret att stiga snabbt. Här är det tyvärr så att det tar ett tag innan du ser resultat eftersom det tar en litet tag för tarmslemhinnan att reparera sig. Välj teff-, kokos-, ris-, mandel- eller bovetemjöl. Eftersom det fortfarande är mjöl och kan höja blodsocker så ta det lite lugnt med bröd mm ändå.

Fetter och oljor invärtes
Använd gärna kokosfett när maten ska hettas upp. Till sallader mm så passar olivolja väldigt fint, välj en extra virgin. Omega 3 Articmed invärtes, viktig för att bidar till att minska inflammation. Ta gärna en bra flytande havtornsolja invärtes, den är rik på bland annat omega 7 och är en undergörare för torr hud och torra slemhinnor. MCT olja kan också vara bra framför allt för dig med blodsocker bekymmer. Transfettsyror som kan finnas i pommes frites, chips, köpekakor, nougat, färdig pizza och snabbmat bidrar inte till din hudshälsa. Undvik sådan färdigmat helt, och välj i stället något som innehåller näring.

Rökning
Ja, det påverkar huden väldigt mycket. Huden får sämre blodcirkulation och får då mindre näring. Åldras snabbare och aknen får svårare att läka.

Antibiotika
Stör inte bara tarmens flora, utan även hudens. Väldigt vanligt efter antibiotika kurer att svamp på huden, underliv kommer som ett brev på posten. Salvor med antibiotika brukar kortsiktigt vara effektiva men tyvärr så stör de också balansen och problemen brukar förvärras. Brukar bli en tillväxt av svamp. Naturligtvis så kan man behöva ta antibiotika om det är ett livshotande tillstånd, och vi kan vara tacksamma för att det finns. Men resistensutvecklingen vi ser nu är oroväckande. Det finns örter, eteriska oljor och råvaror som ibland skulle kunna användas. Rekommenderar både probiotika och det vi kallar naturens egna antibiotika: Vitlökplus ÖrtoIF

För att stärka huden och dess vävnad kan Alpha Plus Collagen och NDS probiotic SkinActive kollagen verkligen göra skillnad. Obs denna produkt innehåller inget klumpförebyggande medel så en liten latte visp eller en shaker kommer väl till pass.

Stress och återhämtning
Tyvärr så påverkar det våra stresshormoner som i sin tur påverkar vårt blodsocker. Vid stress frigörs ett ämne som kallas Kortikotropinfrisättande hormon (CHR) som produceras av talgkörtlarna i huden och det kan bidra till att huden producerar mer sebum. Kroppens immunförsvar försämras efter långvarig stress vilket också påverkar huden då den är en del i vårt immunförsvar. Att lära sig hantera sin stress, hitta mer balans och sova bra är viktigt för din hälsa med även för din hud. Motion och andning är andra viktiga delar för att hantera stress. Det påverkar mer än vad du kanske tror.

Sömn
Vi har olika stadier av sömn, man räknar med 4 till 5 cykler. Den här skönhetssömnen vi pratar om inträffar under djupsömnen och den sker i början av vår sömncykel. Det är då den störta reparationen sker, inte minst av huden. Djupsömn är väldigt viktigt i balansering av hormoner. Det är därför det är så viktigt att senast vara i säng kl 22. Undvik att få blått ljus på näthinnan från paddor, tv och datorer innan du ska sova då det kan störa din produktion av melatonin. Melatonin är ett hormon som gör att vi sover men det är också en av kroppens viktigaste antioxidanter. Gula glasögon på om du behöver titta på paddan innan du ska lägga dig.

Hormoner
Akne kommer ofta i gång i och med puberteten. För andra så kan aknen komma i gång senare i livet. Man ganska ofta ser vi en hormonell påverkan. Ibland på grund av problem med insulin. PCOS är ett exempel på det. Det kan också ske att testosteron omvandlas till formen DHT som är en kraftfullare form. Det verkar som högt blodsocker som kan trigga våra hormoner ur balans. Om du lider av PCOS finns massor att göra för att komma i bättre balans, naturligt. Ibland kan testosteron också omvandlas till östrogen vilket kan ge problem med akne som vi ser i menscykeln. Vi gör hormontester.

Träning
Träning gör att vi får bättre cirkulation i kroppen och bidrar också till bättre näringen bättre transporteras ut i huden. Lymfcirkulationen stimuleras också. Det håller också talgkörtlarna i trim! Sedan har träningen också en stressbalanserande effekt och därför verkar den hormonbalanserande. Tänk på att om du tränar väldigt hårt behöver du mer näring. För hård träning kan också visa negativt sig i huden.

Solsken och frisk luft
D vitamin som bildas i huden precis som många hormoner. Solljus balanserar vår naturliga dygnsrytm och verkar läkande och balanserande. Detta betyder inte att vi rekommenderar att du ska bränna huden och solskada den. Men att vistas ute är viktigt för vår hälsa.

Kosttillskott vid akne

Här är några av de kosttillskott vi rekommenderar vid akne, denna lista är inte fullständig och för dig kan vissa tillskott vara extra viktiga och andra behöver du inte. Det är viktigt att du väljer bra sorter. En härsken omega 3 i kapsel eller c vitamin brus där bara syntetisk bikarbonat ingår ställer till mer skada än nytta. Vi rekommenderar att du gör en Hårmineralanalys då behöver vi inte gissa. Det är välinvesterade pengar och du får ett snabbare resultat.

Omega 3 (ArticMed) antiinflammatorisk
Probiotika (här kan du behöva hjälp med att välja en som är bäst för just dig och dina behov).

Zink (ofta finns en zink brist när huden har dålig läkförmåga, men det är bra att testa via hårmineralanalys, för både för lite zink i förhållande till de andra mineraler och för mycket zink kan ge hudbesvär.
A vitamin håller keratinet i schack. Betakaroten är en säker form. Det ser till att talgkörtlarna inte blockeras utan hålls smidiga. Finns rikt i smör, lever, ägggula. Det finns också i växtvärlden betakaroten som finns ibland annat morötter, sötpotatis och gula frukter. Ibland kan upptaget vara dåligt, tänk på att a-vitamin är ett fettlösligt vitamin så du behöver lite fett för att ta upp det på bästa sätt. Om det ska tas som tillskott så är det verkligen viktigt att det är av en bra sort.
D vitamin (viktig för huden, bildas i huden)
Multivitamin                                                                                                                                                                                                                       B vitaminer (vid stress förbrukas mycket B vitaminer, bra för hormoner och huden). Du kan behöva en methyleserad.
Vitamin B5 (Pantotensyra) är en viktig antioxidant som finns i kroppens alla celler. Viktig för sårläkning och viktig för slemhinnor och hud. Den kan verka balanserande när det finns en överproduktion av sebum. Finns inga kända risker med att ta extra men ska ej överdosera dosen då kan du få en relativ brist på biotin som är vitamin B7. Även den är viktig för huden och slemhinnor. Så tar du en B vitamin extra kan det vara bra att ta ett B- komplex också.
Dessa örter och växter: vitlök, oregano, pau darco.
Selen och E vitamin (viktiga antioxidanter för huden, effekten av e vitamin förstärks om du även tar C vitamin) Alpha Plus SelenPlus eller Megafoods Selen .  De är viktiga antioxiadanter.

Erythrocyte glutathione peroxidase activity in acne vulgaris and the effect of selenium and vitamin E treatment

C-vitamin är ett vitamin som man i bland glömmer bort med akne. Gärna även bär som innehåller C-vitamin och speciellt ett ämne som kallas calcium d-glucarate som verkar renande och hjälper kroppen städa ur överskottsöstrogen. Finns naturligt i apelsin, grapefrukt, äpple, aprikoser, körsbär, brysselkålgroddar, rå brysselkål och rå broccoli, broccoligroddar är extra effektiva. Obs drick absolut inte köpt juice. Det är som att dricka flytande socker. Här hittar du ett raw food C vitamin tillskott, ett pulver C vitamin och en synergi C vitamin. Påverkar kopparen i kroppen.
Magnesium förbrukas vid stress och vi slappnar av och sover bättre med magnesium. Dessutom har studier visat att magnesium verkar också insulin balanserande. Här finns det olika magnesium, är du hård i magen så ta gärna magnesiumpulver form och/eller välj denna probiotika. http://www.medscape.com/viewarticle/858165
L glutamin, GI response och MSM svavel är också några ämnen som kan bidra till bättre tarm och hud. Sedan hjälper L glutamin att balansera blodsocker vilket är a.o Krom , mangan och magnesium är också viktig för blodsocker kontroll. Tänk på att om du har candida så behöver den behandlas först innan du tar L glutamin. Det gör du gärna med SF Formula 722.
Hårmineralanalys kan vara väldigt bra att göra, vet att vi skrivit det tidigare, men ger bra information. Den gör att man bättre kan skräddarsy din kost och tillskott.
Vi hoppas att detta ska ge dig en överblick över vad som just du kan behöva om du har akne. Vi finns här för att hjälpa dig!

Inre och yttre hudvård ger resultat- alltid! Den största fördelen med att göra den justering i kost och livsstil som vi rekommenderar för att bli kvitt akne är att den ger dig ett oerhört mycket rikare liv på alla plan förutom på huden. Du kommer kanske till och med att tycka att en vacker och frisk hy utan akne bara är en bonus!

Här kan du läsa mer om akne:

Akne del 1 – Vad är akne?

Akne del 2 – Yttre hudvården