bellicon-midsommar-1Hej!

Nu tänkte jag berätta lite mer om vårt värdefulla lymfsystem och vad vi kan göra för att stödja det. Oftast när man tänker på lymfan är när den inte fungerar. Mest tydligt efter en cancer behandling där man kan ha skadat lymfan och då kan en arm eller ett ben svullna upp. Men väldigt många skulle må bra av att ha ett bra flöde på sin lymfa. Många har problem men vet inte ens om det. Här är ett podd avsnitt om lymfan med Anders Lönedal blir intervjuad av Carolina på Hälsosant. Del 2 tar jag inte med för där håller jag inte med om alla rekommendationer. Det kommer med rekommendationer strax 🙂

Lymfsystemet är ett väldigt viktigt system som allt för många känner till för lite om. Här finns en kort version om hur det fungerar. Det är viktigt för vårt immunförsvar, bekämpa infektioner, avlägsna gamla, skadade eller främmande celler, till exempel gamla röda blodkroppar eller tumörceller, transportera lymfan från vävnadsvätskan till blodet, transportera fett från tunntarmen till blodet i form av små fettdroppar, som sedan sugs upp av lymfkärlen. Håll lymfan i gång så behåller du din hälsa. Lymfan har ingen egen pump, utan våra musklers sammandragning gör det.

Manuellt Lymfdränage (ML) är en väldigt mjuk massageteknik utvecklad av den danske läkaren Emil Vodder. Den är speciellt lämplig för dig som har problem med värk, spänningar, stress, och lymfa. Den består av lätta, rytmiska och behagliga cirkelrörelser som hjälper kroppen att göra sig av med slaggprodukter och reducera svullnader. Väldigt lämplig vid reumatism, artros, whiplash skador. Behandlingen rekommenderas också innan och efter kirurgiska ingrepp för att minska ärrbildning och påskynda läkningsprocessen. Massagen har visat sig ha en rad positiva effekter t ex ökad cirkulation, smärtlindring och förhöjt immunförsvar. Lymfdränage behandlingen ges utan oljor. Hos oss avslutas behandlingen ofta med sköna, terapeutiska och lämpliga oljor. Ökar även produktionen av kroppens eget ”må-bra-hormon”, oxytocin, som verkar lugnande och avslappnande. Du kan boka behandling hos oss på Turkos.

Andningen är helt avgörande för lymfan. Många andas väldigt ytligt och högt upp i kroppen. Att ha en sådan andning är en form av låggradig hyperventilering vilket leder till obalans mellan syre och koldioxid. När man hyperventilerar så andas man ut för mycket koldioxid och då sjunker halten av koldioxid också i blodet. Det leder till att blodkärlen drar ihop sig och blodet får svårare att komma fram i vävnaderna och blodflödet minskar. Vi får alltså i oss för mycket syre i kroppen samtidigt som vi gör oss av med för mycket koldioxid via utandningen ger något som kallas bohr effekten. Detta i sig kan ge värk, oro, tinnitus, kronisk trötthet, blodet kan inte binda syret till sig, blir trögare och därför tar det så lång tid att ”få i gång” kroppen. Hjärna, hjärta, muskler och inte minst magtarmkanal får för lite syre tills sig.

 

Så det 8 bästa tipsen!

1. Unna dig att gå på Dr Vodders Manuellt lymfdränage. Här hittar du en kort video där terapeut Elin visar den på mig <3

2. Andas! Ja, helt a.o för vårt lymfsystem. Det finns medveten andning, Mediyoga och även i Foundation Training tränar du din andning.

3. Din hållning kan bidra till ett bättre flöde.

4. Rör på dig efter din förmåga. När vi rör oss stimuleras vår lymfa, lymfknutorna sitter så bra till (ljumskar, armhålor mm) och vi får därför bra effekt vid all rörelse.

Att bada kan också vara väldigt bra för lymfan och det allra bästa i hav, sjö eller klorfri bassäng.

Bland det bästa du kan göra är att studsa! Om du har väldigt dåligt flöde så rekommenderar vi att du tar en lymfdränage behandling först för att ”öppna kranen”. Tänk på att studsa mjukt och försiktigt från början. Och även en gungstol kan vara väldigt bra för att hjälpa dig eller någon du känner få i gång flödet.

5. Torrbortsning mjuk.

6. Håll i gång magen, om det blir stopp där så kan det synas på att benen svullnar mer. Massage på magen är välgörande och viktig för hela kroppen!

7. Du kan underlätta för lymfan genom att ha stödstrumpor.

8. Lösa och lediga kläder. En del tajta jeans kan vara som att ha på sig en kompressions strumpa…åt fel håll!

9. Infrarödbastu hjälper också till med kroppens egna reningssystem.

10. Örter och eterisk oljor kan också verka lymfstimulerande. Till exempel ingefära, lagerblad och ingefära och de eteriska oljorna sandelträ, helichyrsum och apelsin.
Ta väl hand om dig, hoppas att du fick lite inspiration att ta hand om dig lite mer!

Kram Gabriela