Ibland kan det lättaste vara det absolut svåraste! Det gäller inte minst hur vi går, står, sitter och rör oss. Detta gäller de flesta av oss. Vi (Bitte+ Gabriela) träffar allt fler människor, även unga, som har problem med ryggen/nacken/armar vilket till största delen beror på hur vi använder våra kroppar. Många tränar och tror att de därigenom ska klara sig från att skada ryggen och få diskbråck mm. Men om vi 12 timmar per dag har kroppen i ett ogynnsamt läge så blir det problem.  Om man dessutom tränar och lägger på vikter på ”västvärldskroppshållningen” så får vi problem.  

Här har vi valt några videos som visar hur man ska komma till rätta med detta 🙂 

Dels så är det Esther Glokhale. Hon pratar om att det finns en ursprungsform, den som vi föds med.  Hon kallar den primal posture. Titta på barn, deras ryggar är i princip helt raka tills vi kommer till rumpan. Esther menar också att bland det värsta vi kan göra när vi tränar är att skjuta under bäckenet.  (tyvärr gör även essentrics work-out det, men ni som träffar Bitte och Gabriela vet att vi påpekar att ni inte ska göra det) det andra problemet är när vi tänker att vi ska stå raka/stolta så skjuter vi fram bröstkorgen. Längden ska tas ut på höjden och för de flesta av oss så ska hakan dras in lite. Be någon hjälpa dig att titta, din rygg ska i princip vara rak hela vägen. Hon har väldigt bra rekommendationer för hur vi ska sitta och hur vi ska komma till rätta med framåt roterade axlar. Hon vill också att vi tänker på hur vi bär våra barn. En barnbilstol är inte det bästa för bebisens rygg. Optimalt är att bära dem på ryggen. Googla gärna mer om henne om du vill veta mer. 

Sedan så finns det en träningsteknik som heter Foundation Training som är skapad av Dr Eric Goodman. Det ser väldigt lätt ut, men vi garanterar att det blir en utmaning! Dina ben kommer att skaka mer desto starkare du blir 🙂 Gör denna träning varje morgon så aktiverar du dina muskler som det är tänkt. Har du värk så gör du övningen The Founder flera gånger per dag, gärna den anpassade versionen. 

Både Esther Glokhale och Dr Eric Goodman talar om vikten av att böja i höften och inte i ryggen. Core musklerna är alla muskler som fäster i bäckenet, det betyder att våran starkaste muskel (sätesmusklerna) är viktiga när vi går, står och böjer oss. 

Vi tittar på er som kommer till oss och hjälper till att titta hur det ser ut med formen. Ni som läser det här bör också verkligen be om någon att hjälpa er se om ni gör rätt. Även fast man är ganska kroppsmedveten kan det vara bra att få hjälp med detta. Någon som tittar så att knäna inte är för böjda, att nacken är där den ska etc. Titta gärna på Dr Stuart McGill video han tar koll på ryggen och visar några myter om träning. Bland annat hur du ska ta upp något och varför sits ups är skadliga. 

Vi hoppas verkligen att detta ska hjälpa dig! När du börjar gå och träna på detta nya sätt tror vi också att du kommer att må helt annorlunda. Hör gärna av er och berätta hur det känns <3!

 

Kramar och solstrålar 
och